PEUGEOT 407 Fórum
PEUGEOT 407 Fórum
Tartalom
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hasznos linkek
 
Támogatás

Aki támogatni szeretné az oldalt, küldje a GKR betűket a 06-91/333-346 számra és a kapott kódot a levelezőn keresztűl elküldeni. Kösz.

 
Hibák-cikkek
Hibák-cikkek : Peugeot 407 futóműve

Peugeot 407 futóműve

  2011.12.26. 14:16

 

A PEUGEOT 407-ES FUTÓMŰVE

 

 A Peugeot 407-es futóműve - mind az első, mind a hátsó - viszonylag ritkán alkalmazott konstrukciós megoldású, mely önmagában is megérdemli a bemutatást, és mivel ezt még egy gömbfejet kiváltó speciális csapágyazással – a FRIP-CARB egységgel - is tetézi, így minden bizonnyal felkelti Olvasóink figyelmét.

 


 

 Az első futómű

A független kerékfelfüggesztésben a rugózást és a kormányzást mind kinetikájában, mind kinematikájában, azaz mozgásában és erőviszonyaiban szétválasztották. Az első felfüggesztés tornyát felül a kocsiszekrényhez, az alsó „bumeráng” keresztlengőkart, valamint a stabilizátor torziósrudat a váznyúlványok előtt, a hosszú bölcsőhöz kötötték be. A „bumeráng” alsó keresztlengőkar egyben a hosszirányú erőket is felveszi. A kialakítást a címkép és az 1. ábra mutatja.


1. ábra

A két – alsó és felső - keresztlengőkaros konstrukció, lengőkarjait tengelycsonk tartó állvány köti össze. A tengelycsonk tartó állvány tartja az elfodíthatóan beágyazott tengelycsonkot. Ívmenetben a felfüggesztés elemi tehát nem fordulnak el, mint a McPherson felfüggesztésnél.
A kialakítás további előnye: 
- a csapterpesztés csökkenthető volt a korábbi megoldások 15° értékéről 8°-ra,
- csökkenteni lehetett a legördülési sugárat,
- a negatív kerékdőlési szög berugózástól független állandó értéken tartható.
Az első futómű mozgásviszonyait a 2. ábra szemlélteti (SKF – E.T.A.I.).


2. ábra

 

 

FRIP – CARB csapágy

A tengelycsonkot a tengelycsonk tartó állványban elfordíthatóan rögzítik, felül gömbcsappal, alul speciális csapággyal. Ennek - a gömbfejet kiváltó - csapágynak (3. ábra) a neve a PSA csoportnál „FRIP”, ami a francia Fonction Rotulante Inférieure de Pivot kifejezésből képzett betűszó, magyarra tengelycsonk alsó csapágy funkció-nak fordítanak.


3. ábra: a 10984 OPR számtól kezdődően a tengelycsonk alsó csap fejlesztése (d)
és egy saválló burkolat hozzáadása (e), valamint új FRIP módosított tömítéssel
(2 peremes és magasított tömítés) (f)

 

Az SKF ezt a csapágytípust 1995-ben hozta piacra, megnevezése CARB-csapágy: kompakt, önbeálló, tengelyirányú elmozdulásra képes gördülőcsapágy, mely zárt és nyitott kivitelben készülhet. A gépjárműiparban, a Citroën és Peugeot egyes típusaiban találjuk meg, az első kerékfelfüggesztésnél, a kerékagy és az alsó lengőkar csatoló elemeként. A FRIP esetében a CARB csapágy (4. ábra) szimmering tömítésű.


4. ábra

 

A PSA-nál már több FRIP egységet is alkalmaztak, a fejlesztés során elsősorban a tömítést változtatták meg (pl.: 2 tömítőajkas, magasított). Ezzel egyidejűleg a kerékagy kialakítása is változott. Az 5. ábra a 10984 OPR számtól bevezetett változatot mutatja. Az egyes változatok egymással nem csereszabatosak, ügyeljünk az új egység rendelésénél az alvázszámra.


5. ábra: A - meghúzási nyomaték: 60 ± 6 N
B - tartóelem-rögzítés: 150 ± 15 N

 

A FRIP meghúzási nyomaték értékeit a és a felső gömbcsukló szerelésére vonatkozó nyomatékokat az 5. ábrán.
A futómű szerkezeti jellegzetességeit ábraszámozás nélkül a képgalériában láthatóak, a képek egy karambolos 407-esről készültek.

 

A hátsó futómű

A hátsó futómű többkaros konstrukció, melynek felső trapézkarja és a keresztirányú, alsó vezetőkarja az üreges alumínium hátsóhíd testbe (kereszttartóba) kötött, hosszirányú vezetőkarját a karosszériához csatlakoztatták. A rugóstag a beleépített lengéscsillapítóval döntött helyzetbe került, ezzel a csomagtartó szélességi méretét tudták növelni.
A 6. ábra grafikája (Peugeot) alulnézetből mutatja a felfüggesztést. A fotók a szerkezeti részleteket tárják fel.


6. ábra

 

 

A futóműalkatrészek anyagai

Első futómű
       - toronycsapágytartó, a tengelycsonk állvány: AluCobapress,
       - tengelycsonk: öntöttvas,
       - alsó lengőkar: kovácsolt acél,
       - felső lengőkar: préselt acéllemez.
Hátsó futómű 
        - tengelycsonk, hosszanti vezető lengőkar, felső trapézkar, 
          hídtest (kereszttartó) AluCobapress,
        - alsó vezetőkar: préselt acéllemez,

Az Alu Cobapress eljárással készült alkatrészek nyomásos alumínium öntéssel készülnek.

 

A futómű beállítása

A mérés, beállítás előtt a szakma legjobb gyakorlata szerinti műveleteket el kell végezni, ezek sorában a gumiabroncs nyomást beállítani. A futóműbeállító álláson a kocsiszekrény talajtól vett távolságát a névleges felépítmény magasságra be kell állítani. A gyakorlatban ez a karosszéria méretre történő lehúzatását jelenti. Mint azt a 7. ábra mutatja a hátsó híd esetében, javasoltan a hátsó csőhídon (kereszttartón) átvetve, a lehúzatás hevederekkel (1) történik. A feszítőszerkezet (3) az aknaperemek alá kerül, és csavarorsós (2) erőátvitellel fejtjük ki a húzóerőt.


7. ábra: 1 - feszítőszalagok, 2 - emelőszemek, 3 - feszítőberendezés

A talpas mérőrudat (8. ábra - 2) a talaj és a karosszéria (8. ábra - 1) közé helyezzük, és addig húzzuk le a karosszériát elöl és hátul, amíg a mérőrudat nem érinti. Ekkor a névleges értéket elértük (8. ábra - H1 méret). Lásd az 1. táblázatot! Ha a kerekek zsámolyon állnak a lehúzatás értékébe ezek magasságát számítsuk bele!


8. ábra: 1 - járműperem, 2 - mérővonalzó


1. táblázat

Futóműbeállítási értékeket a 2. táblázat tartalmazza. Beállítani elöl és hátul csak a kerékösszetartást lehet. Elöl a szokásos módon, hátul a jobb, illetve a baloldali összetartás állító rúd hosszának változtatásával. Ennek helyét a hátsó felfüggesztértől készült egyik fotón bejelöltük. Ne feledjük, először a tényleges menettengely irányát kell ismernünk és azt a kocsiszekrény szimmetria (közép) síkjába vinnünk, mielőtt az első kerekek beállításához hozzáfognánk.


Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
zene
 
Számláló
Indulás: 2011-12-25
 
Óra
 
Alkatrészek
 
Szavazás
új oldal
Hogy tetszik az oldal

Tetszik
nem rossz
lehetne jobb
nem tetszik
lesz jobb is
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

      Üdvözlök minden kedves peugeot 407 tulajdonost, vagy ide látogatót.

Ez az oldal a forumozók segítségére, és javaslatára készült.

Mint tudjuk, az Index forum sok sok évig szolgált minket, de sajnos úgy néz ki, hogy kinőttük azt.

Sok olyan dologra volt szűkségünk, mint például külön témákra bontott forum topikok, a keresés megkönnyítésére.

Az oldal még fejlesztés alatt áll, de dolgozunk rajta, hogy minnél használhatóbb formát öltsön.

Hasznos időtöltést kívánunk itt az oldalon.

ui: Bármi kérdés kérés merülne fel használjátok a Levelező opciót.

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal