EGR szelep hibái
2011.12.26. 21:58
EGR szelep hiba! Világít a hibajelző lámpa! Mit tegyek?
Tapasztalatom szerint legtöbbször ez a hiba az OPEL gépjárműveknél fordul elő legsűrűbben. A gyártmányon belül az ASTRA-G és CORSA-C típusoknál (Z14XE, Z16SE, stb. motorkód)
Az EGR (exhaust gas recirculation) szelep hivatása az autóban az, hogy visszavezeti a kipufogógázt az égéstérbe, akkor amikor a motort terheljük. Ezzel a kipufogógáz NO (nitrogén oxid) tartalmát csökkenti. Gyakorlatilag csak környezetvédelmi okból helyezték el a gépkocsiban a mérnökök.
Mi okozhatja a szelep meghibásodását?
A szelep hibáját a kipufogógázzal távozó olaj (olajsár) lerakódása okozza.
Mit tegyünk ennek elkerülésére?
1.) Használjunk jó minőségű motorolajat! Én ajánlom az OPEL 10W/40 -es félszintetikus olajat, amit már szinte mindenütt lehet kapni (Szürke doboz egy nagy OPEL felirattal és 10W/40 viszkozitású olajjal). Természetesen ha nem opel gépkocsink van abban az esetben is használhatjuk ezt az olajat, csak a gépkocsinkba való olaj viszkozitási tényezője (10W/40) legyen a gyár által előírt értékű! Ellenőrizzük, hogy milyen viszkozitású olaj való a gépkocsinkba (AUTO DATA)! Ha magas az olajfogyasztásunk, akkor használhatunk adalékot az olajhoz! Én a WYNN'S Super Charge motoradalékot ajánlom.
2.) Hidegen ne pörgessük a gépkocsit, mert ilyenkor magasabb az olajfogyasztás és könnyebben lerakódik. Várjuk meg még üzemi hőfokra bemelegszik (85-97 fok).
3.) Ha rövid távokat megyünk (10-20 km), akkor a kipufogórendszer, szelepek, henger, gyertya nem tud kiégni és ilyenkor könnyebben lerakódik a szennyeződés az alkatrészekre. Néha mennyünk hosszabb távokat és "húzassuk" meg a gépkocsit. Ez nem azt jeleni, hogy gyorsan menjünk, hanem azt hogy magasabb fordulattartományba váltsunk (4000 - 5000 f/min között).
4.) Ha túl finoman közlekedünk a gépkocsival, alul váltunk (nagyon hamar váltunk) akkor nem tud megfelelően kiégni a rendszer és lerakódások keletkeznek. Az autónak nem árt ha egy kicsit sportosabban közlekedünk vele néha. Megjegyzem a fogyasztásunk is kedvezőbb, ha a motor nyomatéktartományában váltunk. Erről egy másik cikkben bővebben írok majd!
Mit tegyünk ha hibás az alkatrész? Hibakód kiolvasás?
Amennyiben megbizonyosodtunk arról, hogy ez az alkatrész okozza a hibát két választásunk van. Az egyik, hogy kicseréljük az alkatrész, a másik hogy felújítjuk.
|
Az alkatrész felújítását jobb ha szakembere bízzuk, de ha magunk akarunk megbirkózni a feladattal, akkor itt egy kis segítség:
-
Szereljük le az alkatrészt és tisztítsuk meg a szelepekhez vezető járatot. Figyeljünk arra, hogy a szennyeződést csak kifele pucoljuk, mert különben indításkor bekerül a hengerbe.
-
A kiszerelt EGR szelepről kaparjuk le a ráégett kormot, erre használhatunk egy kést, vagy egy fémpálcát. Vigyázzunk ne sértsük meg a szelepszárat és a záró kúpot / szeleptányért!
-
Ha megvagyunk, akkor töltsük fel speciális koromoldóval (vagy ha nincs, akkor csavarlazítóval WD-40) a szelepet és hagyjuk ázni. Nem árt közben járatni a berendezést, ezt egy erre alkalmas célszerszámmal végezhetjük. Az alkatrész két szélső érintkező párjára egy 0V és 12V között percenként 30-40 alkalommal változó feszültséget kapcsolunk. Természetesen ez az eszköz csak szakműhelyben érhető el, ezért otthon csak az áztatásban bízhatunk.
-
Az áztatást és a tisztítást végezzük el több alkalommal, majd szereljük vissza az alkatrészt a gépkocsiba.
-
Olvastassuk ki a hibatárat és töröljük, ha van hiba. (A hibatár a legtöbb gépkocsiban az akkumulátor egyik sarujának leszerelésével törlődik. A sarut 1 percig hagyjuk leszerelve, majd rakjuk vissza. Vigyázzunk, ha van központi zár a gépkocsiban, akkor hagyjuk nyitva az ajtót, mert könnyen bezárhatjuk a slusszkulcsot!) Közlekedjünk a gépkocsival és reméljük a legjobbakat!
Ha beteg a turbómotor, az nagy kiadás - tudja minden kisiskolás. De nem okvetlenül, néha egészen egyszerű és filléres módszerekkel vissza tudjuk hozni az elveszett lóerőket. Ügyesebbek akár otthon is elvégezhetik!
Gyakori jelenségről szeretnék beszámolni, ami főleg a korszerű közös nyomócsöves (common-rail) dízelmotorral szerelt autók tulajdonosait érintheti kellemetlenül. Talán ismerősen cseng az EGR-, vagy AGR-szelep kifejezés. Ezt a rendszert környezetvédelmi okból az NOx (nitrogén-oxid, nitrogén-dioxid, dinitrogén-oxid) káros összetevők kibocsátásának csökkentése érdekében alkalmazzák a tervezők. A részletekbe most nem megyek bele, a lényeg, hogy a berendezés a kipufogógáz egy részét visszajuttatja a szívócsőbe, így semlegesít.
A rendszer az esetleges koromlerakódás miatt okozhat jelentős teljesítményvesztést a turbófeltöltővel szerelt (főleg a kisebb méretű) dízelmotorokban. Abban az esetben, ha a vastagon lerakódott koromréteg nyitott állapotban kitámasztja az EGR-szelepet, az akkor is vezet vissza kipufogógázt, amikor egyébként a motormenedzsment erre nem utasítja. Így a turbófeltöltő meghajtására nem marad elegendő kipufogógáz, a motor erőtlenebbé válik, lassabban reagál a vezető utasításaira.
Mit lehet ilyenkor tenni? Sokat segíthet egy tisztítás. A legmegfelelőbb ultrahangos tisztító berendezéssel nekiesni, de ha ilyen nem áll rendelkezésre, létezik a NASÁ-nak egy erre a célra kifejlesztett vegyszere. Aki elég ügyes, otthon is elvégezheti a karbantartást.
Az alábbi képeken egy sokszor alkalmazott Pierburg EGR-szelep látható (Opel Corsa Fiat 1,3-as Multijet motorral).
Mint a szénbánya bejárata
Első lépésként szerelje le a szelepet a motorról. Sok esetben (például a Corsánál) nagyon el van rejtve. Aki nem biztos magában, ne kezdjen hozzá! A leszerelt egységről szerelje le az elektromágnest, majd fújja be a fent említett hatóság által kifejlesztett vegyszerrel.
Titkos összetételű vegyszer. Talán egyenesen a híres síparadicsomból?
Öt percig hagyja, hogy dolgozzon az anyag, majd tisztítsa meg alaposan (például féktisztító szprével). Az eredmény magáért beszél.
Egy darabig megint jó lesz
Sajnos az elromlott alkatrészeket nem lehet így megjavítani, de sok esetben a minimum 70 ezer forintos, elkoszolódott EGR-szelep a tisztítás után még kilométerek tízezreit is megteheti.
Végezetül bemutatnék egy körülbelül 45 ezer kilométert futott Alfa Romeo 2.4 JTD M-ből származó áramlásmódosító csappantyút. Ez az alkatrész a feltöltött motor kipufogógáz-visszavezetésének a hatékonyságáért, és a motor zökkenőmentes leállításáért felel.
A dízelmotor legnagyobb hátránya: koromképződés
|
|